Nøgleområde 1
Det universelle mål
Det overordnede mål: Alle ønsker at føle sig okay med sig selv
Nøgleområde 2
Organisationens påbud
Kvaliteten af en medarbejders effektivitet, er bestemt ud fra medarbejderens opfattelse af egen værdi
Kvaliteten af en organisation er bestemt ud fra kvaliteten af dens forhold med omverden
Nøgleområde 3
Det motiverende værdisystem
En persons grundlag for at føle sig værdsat af sig selv, af andre og i alle livssituationer
Nøgleområde 4
Belønning/ikke belønning
Belønning er, hvad der skal være til, for at en person føler sig værdsat i et forhold eller en situation
Ikke-belønning er omstændigheder som i et forhold eller i en situation, kan få en person til ikke at føle sig værdsat.
Nøgleområde 5
Den værdsatte relationsstil
Den primære adfærd som har til hensigt, at få en person til fortsat, at føle sig værdsat.
Nøgleområde 6
Lånt adfærd
En sekundær adfærd som isoleret set, ikke giver en person følelsen af at være værdsat, men som er overkommelig, fordi det vedligeholder følelsen af at være værdsat
Nøgleområde 7
Ikke værdsat adfærd / maske
En adfærd som ikke bibringer en person en følelse af at være værdsat, men som er nødvendig på grund af omgivelsernes krav.
Nøgleområde 8
Konfliktsituationer
Konflikter medfører en adfærd som har til hensigt at beskytte ens eget selvværd, udelukkende for at kunne vende tilbage til ens egen værdsatte relationsstil.
Nøgleområde 9
Personlig styrke
Personlige styrker, tager udgangspunkt i en adfærd som vi ønsker at værdsætte os selv for, og som vi ønsker at blive værdsat af andre for.
Nøgleområde 10
Overdrevne styrker
Overdrevne styrker, tager udgangspunkt i samme adfærd som i Personlige styrker, men adfærden er ikke værdsat af andre.